Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Gályász Veronika / Tervezőgrafika mesterszak | Budapesti Metropolitan Egyetem

Gályász Veronika / Tervezőgrafika mesterszak

„A művészet és az alkotás folyamata már régóta egy olyan szerelem, ami nélkülözhetetlen része az életemnek.”

Gályász Veronika Tervezőgrafika mesterszakon diplomázott. Kacskaringós úton jutott el tervezőgrafikához, de ezek a tapasztalatok csak megerősítették elhivatottságát.

Miért ezzel a területtel foglalkozol?
Gyermekkorom óta rajongással tekintek a rajzokra, a különböző festményekre, grafikákra. Mindig is szerettem rajzolni és sokféle kreatív tevékenységet végeztem. Ennek ellenére nem vezetett egyenes út a művészeti képzésbe, családi indíttatásra először reál területen kellett végzettséget szereznem. A tanulás jól ment, de a hatalmas hiányérzet arra ösztökélt, hogy továbblépjek és megvalósítsam gyermekkori vágyamat. Úgy érzem, hogy többféle tapasztalattal a hátam mögött tudatosabb döntést sikerült hoznom és még inkább törekedtem a szakmai fejlődésre.

  

Miért ezt a szakot választottad?
Először a manuális grafika és a festészet vonzott, majd tanulmányaim alatt kezdtem jobban érdeklődni a tervezőgrafika iránt is. Ma már úgy érzem, a két terület nem csak hogy jól megfér egymás mellett, de együttesen egyfajta teljesség érzését is nyújtja számomra.

Milyen alapszakon végeztél és honnan érkeztél a METU-ra?
A tervezőgrafika mesterképzés előtt két különböző területen szereztem diplomát. Az alapszakot Képi ábrázolás szakon, képgrafika specializáción végeztem a METU-n kiváló minősítéssel. Ezt megelőzően pedig gazdasági, tőkepiaci területen diplomáztam egy másik intézményben. Számomra a művészet és az alkotás folyamata már régóta egy olyan szerelem, ami nélkülözhetetlen része az életemnek.

  

Osram csomagolás - további képek


Mi inspirál?
Mindig az adott munkától függ, hogy miből tudok meríteni. Bizonyos helyzetekben inspirálhatnak olyan emberek, akikkel megoszthatom a gondolataimat az adott témát illetően, de gyakran inspirálódom a különböző természeti formákból és színekből, és akár más alkotások, alkotók is továbbgondolkodásra ösztönözhetnek. Művészként, tervezőgrafikusként a folyamatos továbbfejlődésre törekszem, amely egy élethosszig tartó folyamat.

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért?
Nehezen tudnék választani, mivel több olyan munkát kaptunk, melyeket szakmailag kifejezetten hasznosnak, előrevivőnek éreztem. Az egyik ilyen kihívást jelentő, izgalmas munkám Nagy Zoltán tipográfus „A betűtervezés technikája” című művének a teljes újratervezése volt. Ez a projekt komolyságát tekintve is fontos előképként szolgált a diplomamunkámhoz. Emellett több komplex munkánk is volt, amelyekből sikerült sok hasznos tapasztalatot szerezni. Ezek közül egyik kedvencem a Semmelweis Ignác emlékévre készített komplex vizuális arculat és társasjáték tervezése volt. Az utolsó évben kaptuk feladatul a Kárpit 3 című művészeti album újratervezését, amely egy nemzetközi kortárs kárpit kiállítás alkalmából készült. Ugyancsak izgalmas feladatnak tartom a csomagolások tervezését, amelyek lehetőséget adnak különböző képességek megmutatására, de a szépirodalmi művek illusztrálása is a kedvelt munkák között szerepel.

  


  

Tipókönyv további képek 

Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad?
A diplomamunkám egy kétkötetes könyv tervezése, pontosabban egy szakkönyv és egy hozzá tartozó gyakorlókönyv újratervezése, amelynek témájául a színtévesztést választottam. A színtévesztés és színvakság sok embert érintő probléma, amely gyakran a normál életvitelben is akadályozza az érintetteket. A mestermunkám alapjául a BME „Műszaki optika” című szakkönyve, és a „Színtani gyakorlókönyv színtévesztőknek” című fejlesztőkönyve szolgált. Amikor először gondolkodtam azon, hogy milyen témával foglalkoznék szívesen, akkor az első, ami eszembe jutott erről, az volt, hogy könyvet szeretnék tervezni. Ennek az elsődleges oka egyszerűen az, hogy nagyon szeretem a könyveket, az illusztrációkat, amik sokszor eszembe juttatják azokat a kellemes gyermekkori emlékeket, amikor a szépen illusztrált mesekönyveket nézegettem. A témám – bár nélkülözi a mesebeli karaktereket, melyeket gyermekként úgy szerettem – mégis színes és mozgalmas, és az illusztrációk átírása, újratervezése igényli az élénk képzelőerőt.

  

Úgy érzem, egy jól érthető illusztrációkat tartalmazó, és vizuálisan is meggyőző szakkönyv tervezése igazi kihívást jelentett számomra. Tervezői szempontból érdekesnek találom azokat a folyamatokat és döntéseket, amelyekből végül felépül a kész munka. Ez a folyamat egészen az adott témához illő betűtípus kiválasztásától a formátum meghatározásán keresztül a megfelelő anyagok felhasználásáig terjedhet. A téma szigorúságát a színválasztással és egyéb kreatív megoldásokkal is igyekeztem oldani. Gondolok itt a pauszokon megjelenő grafikákra, valamint a kihajtható, szélesebb oldalakon elhelyezett szakillusztrációkra, vagy akár a Színtani gyakorlókönyv fél oldalnyi méretű megoldókulcsaira, és a játékos, geometrikus formákból építkező állatgrafikákra, amelyek a második kötetben a színek helyes felismerését segítik elő.

  

A két kötethez összesen hetvenkét illusztrációt készítettem, ezek mindegyike redukált formavilágú, geometrikus elemekből építkezik, melyeknél szem előtt tartottam az eredeti ábrák jelentésének, mondanivalójának megőrzését, miközben célomul tűztem ki azok látványosabb, érdekesebb vizuális megjelenítését. A téma feldolgozásával nem titkolt vágyam az volt, hogy felhívjam a figyelmet e gyakori látászavarnak a jelenlétére. Emellett a segítő szándék is vezérelt, a szakirodalmi rész szakillusztrációinak kidolgozásával az ismeretek elsajátítását igyekszem egyszerűbbé tenni, a gyakorlókönyv grafikáival pedig a színtévesztők számára készült feladatokat szeretném élvezetesebbé varázsolni.

  

  

Diplomamunka további képek 

Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?
A mesterképzésen nagyon sok különböző feladat volt, amelyek igazán sokszínű és változatos kihívást jelentettek. Igyekeztem minden munkánál arra törekedni, hogy a legjobb tudásom szerint valósítsam meg azokat, ezáltal úgy érzem, az eltelt időszakot sikerült a lehető legjobban kihasználnom.

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?
A legfontosabb, hogy légy elszánt és szeresd, amit csinálsz. Ezzel együtt légy kicsit makacs is, hogy útközben a célodtól ne téríthessenek el az akadályok. Válaszd a METU-t, ha szereted a kihívásokat, a változatos és sokszínű projekteket, ha a szakmai fejlődésed érdekében hajlandó vagy keményen dolgozni és élvezed a kreatív feladatokat.

  

 

Hogy érzed magad a friss(másod)diplomásként?
Boldog vagyok, hogy szép eredménnyel zártam a Tervezőgrafika mesterképzést és pozitívan tekintek előre. Sokféle célkitűzésem van, amiket szeretnék megvalósítani, ezek nagy része belső indíttatásból ered, más része külső sugallatra született. Biztattak és ösztönöztek a diplomamunkám továbbgondolására is, illetve a munka további útjának egyengetésére is kaptam bátorítást. Bízom benne, hogy a könyvek életútja ezzel tehát még nem ért véget itt.

Milyen élmény volt a diplomavédésed?
Nagyon pozitív élmény volt, de ugyanakkor kimerítő is az ezzel járó felkészülés. Örömmel tölt el, hogy nem múlt el eredménytelenül az a sok munka és előkészítés, amit az elmúlt hónapokban a diplomamunkámba, valamint összességében a többi projektbe befektettem az elmúlt években.

Milyen terveid vannak a jövőre?
A saját személyes fejlődésem megélése folyamatos tanulásra és további ismeretszerzésre ösztönöz. Emellett a munkámban szeretnék tervezőgrafikusként és képzőművészként is olyan alkotásokat létrehozni, amelyek a kortárs grafika világát gazdagítják, előrébb viszik. Mindezek mellett pedig a már megszerzett tapasztalatokat, ismereteket szeretném továbbadni másoknak.

  

Ásványvíz csomagolás - További képek

Veronika Behance oldala